Enerģētikas un transporta jomas uzņēmumi – AS “Latvijas Gāze”, AS “Gaso”, AS “Virši – A”, “Auto 100” filiāle Latvijā (ŠKODA) un SIA “Scania Latvia” – izveidojuši iniciatīvu “Vide rītdienai!”. Iniciatīvas autori aicināja uz diskusiju valsts institūciju pārstāvjus, lai runātu par sadarbību un to, kā šīs nozares var sniegt atbalstu Latvijas un globālo klimata mērķu sasniegšanai, kā arī tika parakstīts memorands uzņēmēju pusē, lai virzītu šo iniciatīvu.

Saspiestā dabasgāze izmaksu un efektivitātes ziņā tiek uzskatīta par vienu no ilgtspējīgākajiem un tīrākajiem enerģijas avotiem. To apliecina arī AS “Gaso” praktiskā pieredze: ar CNG iekārtām aprīkotu mašīnu uzturēšana ir aptuveni par trešdaļu lētāka, salīdzinot ar dīzeļdegvielas vai benzīna auto. Tāpat šo transportlīdzekļu CO2 izmešu līmenis ir aptuveni par trešdaļu zemāks nekā auto, kas izmanto dīzeļdegvielu.

Jāuzsver, ka Latvija, tāpat kā citas Eiropas Savienības dalībvalstis, ir apņēmusies sasniegt ambiciozus klimata mērķus enerģētikas un transporta jomās. Savukārt atbilstoši direktīvai par alternatīvās degvielas infrastruktūras attīstību līdz 2025.gadam ir jānodrošina, ka CNG uzpildes stacijas ir izvietotas ik pa 150 km un ar šādu degvielu darbināmi transportlīdzekļi var pārvietoties visā TEN-T pamattīklā.

“Mēs esam gatavi strādāt roku rokā ar valsts iestādēm un ikvienu interesentu, lai arī Latvijas uzņēmumiem būtu pieejamas priekšrocības un ieguvumi, ko sniedz CNG izmantošana. Visiem kopā mums ir pietiekami liela kompetence un ikdienas pieredze, lai ar to dalītos ar citiem,” uzsver Kalvītis.

“Ir skaidrs, ka viena vienīga CNG uzpildes stacija uzņēmējiem daudz neko nenozīmē, tas ir krietni par maz. Taču nozare ir apņēmības pilna līdz 2025.gadam panākt saprātīgu pakalpojuma pieejamību. Mums ir ļoti būtiski gan tas, lai transporta pārvadājumu uzņēmumi spētu saglabāt savu konkurētspēju, gan arī tas, lai Latvija nostiprinātos kā klimatam un videi draudzīga valsts,” atzīst AS “Virši – A” izpilddirektors Jānis Vība.

“Jau šobrīd ŠKODA piedāvājumā ir pieejama populārā OCTAVIA COMBI ar dabas gāzes dzinēju, kas darbojas arī izmantojot benzīnu. Šajā kombinācijā auto var veikt līdz 600 km ar vienu uzpildi kombinējot dabas gāzi (17,7 kg) un benzīnu 9l. Jau tuvākajā nākotnē ar CNG darbināmo auto pulkam pievienosies jaunā SCALA un pilsētas krosovers KAMIQ, kas paplašinās izvēles iespējas. Arī jaunā OCTAVIA, kas tiks prezentēta šī gada beigās un Latvijā plānota nākamā gada vidū, būs pieejama ar dabas gāzes tehnoloģiju,” CNG iespējas iezīmē Māris Jansons, Auto 100 Latvijas filiāles vadītājs.

Memoranda idejas autori uzsver, ka viens no pirmajiem darāmajiem darbiem būtu akcīzes nodokļa samazināšana par transportā izmantojamo dabasgāzi vismaz līdz Igaunijas līmenim. Latvijā tas ir visaugstākais Baltijā – 9,64 eiro par megavatstundu, bet Igaunijā – 4,61 eiro par megavatstundu. Savukārt Lietuvā transportā izmantoto saspiesto dabasgāzi ar akcīzes nodokli neapliek.

Memorandam ir aicināts pievienoties ikviens uzņēmums un organizācija, kas atbalsta tajā izteiktos mērķus.

Jaunākās Ziņas